Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kolena - nohy

7. 12. 2014

V kolenním kloubu zpracováváme téma pokory. Klečení a pokleknutí jsou gesta, kterými se podrobujeme. Tímto způsobem se setkáváme s duchovními hodnostáři, dříve se takto uctíval král. Je nápadné, že moderní lidé mají méně sklony k poklekávání. Ideálem se stal vzpřímený, nepoddajný člověk.

Pro zdravé nohy je rozhodující právě osa nohy a správná svalová koordinace směrů otáčení. Například poloha nohou do X při ohýbání kolene je pro koleno velice nebezpečná. Koleno není stabilní, vnitřní postranní vaz je přetažený a nepříznivě ovlivňuje meniskus. Koordinace nohou je podmíněna koordinací kyčelního kloubu a dolní částí nohy.

Jak vás nesou vaše kolena: jsou propnutá nebo ohnutá, pevná nebo uvolněná? Propněte kolena a opět je ohněte. Jestliže jsou kolena propnutá, stoj je labilní, protože kolena už nemohou vyvažovat.

Masáž kolen

Účinek: Posiluje šlachy, kosti, lepší prokrvení předchází poranění kolen, artritidě a revmatismu.

Sed na židli - obě dlaně přitlačíme na kolena.

Masírujeme v kruzích 10x dovnitř a 10x ven.

 

Strom

Účinek: Posiluje a uvolňuje kolenní vazy, vyrovnává nervový systém.

Provedení: Stoj spojný, zaměříme pohled na nehybný bod. Přeneseme váhu na jednu nohu, druhou skrčíme, opřeme chodidlem o koleno nohy, na níž stojíme a spojíme dlaně před hrudníkem. Výdrž 5 vteřin. Provedeme i na druhé noze.

Vyrostl strom v lese,

ptačí hnízdo nese.

Kořeny má pevné,

¨teď se ani nehne.

 

Srnka

Účinek: Procvičení kolenních kloubů, psychicky vyvažuje, zklid|ˇ|nuje.

Provedení: Leh na břiše, lokty opřeme o zem a hlavu podepřeme dlaněmi. Střídavě skrčujeme zánožmo levou a pravou nohu.

V tichém lese na paloučku

ležísrnka potichoučku.

Kdo se v lese ztiší,

všechno dobře slyší.

 

Ptáček

Účinek: Posiluje kyčle a kolena, prokrvuje pánevní dno.

Provedení: Dřep na celých chodidlech, kolena rozevřená, ohnuté ruce v loktech spojíme dlaněmi k sobě a lokty se vzepřou do kolen. S výdechem protahujeme paže dopředu tak, aby dlaněmi k sobě a lokty se vzepřou do kolen. S výdechem protahujeme paže dopředu tak, aby se dotkly země, protáhnou se i záda. S nádechem zpět.

 

Přitahování kolena k trupu

Účinek: Cvičení zvětšuje rozsah pohybu kolenních a kyčelních kloubů, působí příznivě na ischiatický nerv.

Provedení: sed s nataženýma nohama, pravou nohu lehce zvedneme několik cm nad podložku a prsty rukou propleteme v podkolenní (trup vzpřímený).

S výdechem pokrčíme pravou nohu (špička je napnutá a směřuje dolů) a přitáhneme stehno k trupu, až se nos nebo čelo dotkne kolena.

S nádechem vrátíme nohu do výchozí polohy.

 

Jízda na kole

Účinek: Příznivě působí na prokrvení kyčelních a kolenních kloubů.

Provedení: Leh na zádeche, paže podél těla dlaněmi vzhůru.

A/

Dlaně obrátíme dolů. Zvedneme pravou nohu kolmo k podložce a pomalu opisujeme patou co největší kruhy jako při jízdě na kole. 10x. Totéž druhou nohou.

B/

Totéž oběma nohama střídavě jako při skutečné jízdě na kole.

C/

Provedeme oběma najednou snožmo. 5x dopředu, 5x dozadu.

 

Dřep a vztyk s vybočenými koleny

Mírný stoj rozkročný, trup vzpřímený, ruce spojené před tělem dlaněmi vzhůru, prsty propletené.

S výdechem přecházíme do dřepu s vybočenými koleny. Trup vzpřímený. Chvilku vydržíme. S nádechem se vrátíme se vzpřímeným trupem do stoje. 3x.

Při prvním provedení dosahují ruce do výše stehen, při druhém ke kolenům, při třetím ke kotníkům.

 

Odsouvání zdi

Účinek: Koordinace kolena přes koordinaci chodidla proti odporu.

Provedení: Děti leží na zádech s nohama do pravého úhlu proti zdi. Kolena a chodidla jsou ve stejné vzájemné vzdálenosti.

Vnímáme polohu vleže. Potom začneme pomalu zeď odsouvat.

Cvičení lze provádět ve dvojici, kdy děti sedí a mají chodidla na chodidlech. Silným tlakem do nohou se děti pokoušejí odstrčit navzájem.

 

Parkoviště pro kolena

Účinek: Koordinované natahování kolen.

Provedení: Děti stojí vedle sebe a trochu pokrčí kolena. Pak je pomalu natahují. Brána garáže (druhá strana kolen) se otvírá, koleno vjíždí doprostřed garáže.

 

Kolena - reflektory

Účinek: Koordinace kolen přes koordinaci nohy.

Provedení: Na kolenní čéšky nalepíme dvě světlá kolečka (reflektory).

Nejprve reflektory zasvítíme dovnitř a ven, než je správně nastavíme, aby svítily nad prsty nohy: čéšky pak směřují stejným směrem jako chodidla.

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA