Jdi na obsah Jdi na menu
 


PUSA

2. 1. 2015

Ústa ukazují naši otevřenost vůči životu a ochotu přijímat dojmy, konfrontovat se s nimi, vyjadřovat se k nim. Ústa slouží také ke komunikaci a občas si je naplníme až příliš. ústa jsou nucena zvládat první konfrontaci s "dojmy" života a při problémech v prstech bychom se měli ptát:

- S čím se nechci nebo nemohu konfrontovat?

- Kde jsem si nabral příliš velké sousto?

- Jsem příliš uzavřený?

- Kde je pro mě komunikace příliš obtížná?

- Jakých střetů se bojím?

- Kde se nedokážu vyjádřit?

- Jaké dojmy mě přetěžují?

Ústa používáme prakticky pořád, ať už k mluvení, k jídlu či k líbání.

 

Cvičení jazykem a slinami

Jazyk je branou k srdci. Pocity nenávisti, lásky a sympatie se rodí v srdci a jsou povzbuzovány jazykem. Sliny pomáhají likvidovat mikroby v ústech. Ránu můžeme dezinfikovat slinami. Sliny stimulují tvorbu určitého hormonu, který brání tvorbě zubního kazu. Když potravu dobře rozkoušeme a obalíme slinami, pak se dobře tráví. Cvičit je dobré, když se ráno probudíme.

1. jezděte jazykem po ústní dutině, zejména po dásních a zubech.

2. Nepolykejte, nashromážděte sliny v ústech.

3. Propláchněte si slinami ústní dutinu. Omyjte si slinami především dásně a mezery mezi zuby.

4. Spolkněte sliny natřikrát po stejných dávkách.

 

Mňam

Účinek: Procvičujeme gymnastiku jazyka - olíznout dolní a horní ret, měnit směr pohybu jazyka.

Co máte rádi k obědu? A myslíte, že je to dobré i pro kotě? MŇAM. když má něco dobrého na talíři, to se jen olizuje. Zkusíme to také.

 

Žabka

Účinek: Procvičujeme gymnastiku jazyka - pohyby jazykem nahoru k nosu a dolů k bradě. Žabky nejen skáčí, můžeme si ukázat, jak.

Jsou i chytré. Víte, jak žabka chytá komáry? Sedí jako socha, vůbec se nepohne, a když jí komár sedne na nos (položíme prst na nos), tak vystrčí jazyk a chytne ho. Také dosáhne jazykem až na bradu. A to je s komárem zle. Zkusíme to také.

 

Zajíček

Účinek: Procvičujeme pohyblivost jazyka, puse je zavřená, nejdříve opřeme jazyk o horní řezáky, potom o dolní. Jazykem obkroužíme tuby v obou směrech, horní i dolní. Zajíček čekal v doupátku na maminku. Čekání bylo dlouhé, ale on to vydržel. Když se mu chtělo volat maminku, sevřel pusu a jazykem si počítal dokolečka všechny zoubky, jezdil v puse dokolečka jazykem závody tam i na opačnou stranu, doku se zaječice nevrátila s nějakou dobrotou.

 

Masáž dásní

Určitá místa pod spodním rtem a nad horním rtem mají vliv na stimulaci meridiánů, které dodávají energii   ústům, zubům a dásním. Ráno, po jídle, kdykoliv.

1. Tlačte prsty do kůže stejnoměrně a důrazně poté si celou partií obličeje třete mírně rukou, což rozproudí energii kolem vyznačených bodů. 3x

 

Cvakání zubů

Zuby jsou velmi důležitou součástí zažívací soustavy. Slouží k drcení potravy a k jejímu přirozenou obranyschopnost.

Cvakání zubů a zatínání zubů během dne posiluje klouby a udržuje zuby zdravé.

Provádíme-li ráno - pomáhá probudit organismus.

Provádíme-li během dne - pomáhá udržet bdělost. 36x za sebou - posílí zuby i dásně.

 

Zívání

Účinek: Podporuje dýchání a zlepšuje vnímání proti zlosti a naštvanosti.

Neměli bychom zívání potlačovat! protože udržuje rovnováhu mnoha energetických systémů v našem těle, jako např. čelistního kloubu a žvýkacích svalů, uvolňuje celou oblast lebky. Když zíváme, neměli bychom při tom polykat své okolí. Zablokovaný čelistní kloub snižuje naše akademické schopnosti. Je-li v rovnováze, můžeme rozvinout celý svůj potenciál.

Provedení:

Vydechujeme tak dlouho, až už nemáme v plicích žádný vzduch. Pak pomalu nadechneme a zívání se dostaví automaticky. je třeba toto několikrát opakovat. Když v oblasti žvýkacích svalů najdeme nějaký křečovitý sval, je užitečné se ho dotýkat během zívání konečky prstů a jemně ho masírovat.

 

Uvolnění čelistí

K nejběžnějším projevům stresu patří ztuhlé čelistní svaly a zaťaté zuby.

- Lehce přitlačte špičku jazyka na patro za přední zuby. Dovolte rtům, aby se mírně pootevřely. Pociťujte, jak jsou svaly čelistí uvolněné.

- Opakujte několikrát denně, hlavně večer před spaním.

2. Pomalu otevřete ústa, co nejvíc můžete, aniž byste si ublížili. Pak je zavřete. opakujte asi 2 minuty.

- Zlehka přitlačte pěst zespodu na bradu. Otvírejte ústa a dolní čelisti tlačte proti pěsti.

- Udržujte napětí asi minutu. Opakujte několikrát za den.

 

Digitální uvolnění čelistí

- Přitlačte špičky ukazováčků na čelistní svaly v místech, kde prochází mezi tváří a ušním lalůčkem. Naleznete zde prohlubeň.

- Tlačte na tento bod směrem přímo dovnitř tak dlouho až v čelistech pocítíte mírnou bolest.

- Vydržte ještě 5 vteřin. Pomalu uvolněte.

- Opakujte alespoň 10x.

 

Masáž lícních kostí

- Přitiskněte konečky ukazováčků na lícní kosti v místech hned pod očními důlky.

- Vyvíjejte přímý tlak směrem dovnitř, dokud nepocítíte mírnou bolest.

- Setrvejte asi minutu. Pomalu uvolněte.

- Spojte tuto techniku s dynamickým dýcháním.

 

Ptakopysk

Účinek: Procvičujeme ppohyblivost rtů - špulení stisknutých rtů, vysuneme rty zároveň.

Žije ve vodě, vajíčka klade do chodbičky, kterou si vytvoří pod břehem. 

Zkuste vysunout rty, oba zároveň, a napodobit ptakopyska.

 

Rybičky

Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - špulení , bočné vtažení - rty do osmičky.

Rybičky pod vodou špulí pusu, to si povídají. Pusu našpulíme do trubičky. Pak rty vtáhneme dovnitř tak, že zepředu vypadají jako osmička - napíšeme osmičku ve vzduchu.

 

Opice

Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - brnkání o spodní ret.

Opička umí také jen tak mručet a přitom si brnká ukazováčkem střídavě o spodní ret.

 

Zebra (kůň)

Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů - rozkmitání rtů výdechovým proudem vzduchu - frkání.

 

Dojde k emočnímu uvolnění - potlačení strachu.

Zebra Lenka se procházela po louce a prohlížela si květiny, které krásně voní. Lenka si zhluboka přičichla k jedné z nich, ale to neměla dělat. květina byla plná pylu a ten milé zebře vlétl do nozder. Zafrkala tak mohutně, že všechny včelky hned uletěly.

 

Krokodýl

Účinek: Procvičujeme pohyblivost čelistí - bezhlasé otvírání úst.

Je velmi nebezpečný. Tiše čeká na svou kořist a potichu otvírá velikánskou tlamu.

 

Pohyb jazykem

Účinek: K jazyku patří čtyři nervy. Vedou od jazyka do mozku a tam se propojují s mnoha dalšími nervy. Jejich vlastním domovem je mozkový kmen.

Jazyk se pohybuje neustále. Může si však vyrazit na procházku - zprava doleva, shora dolů, přes zuby, na horní čelist, nebo ho můžeš vypláznout, nechat přejíždět přes rty nebo ho stočit. Nebo vypláznout jazyk na strach a paniku: Béééééé! Mééééé!

 

Pískání

Účinek: Díky pískání vznikají v mozku frekvence, které vyvolávají pozitivní emoce. Vypískej pesimismus a starosti. Když se směješ, poskakuje tvá bránice, břicho, hrudník a všechny orgány. To uvolňuje napětí.

Vytvoř si ze rtů mal O. Z jazyka vytvoř malý vzduchový kanálek. A teď nasaj vzduch a zase ho vyfoukni: Zapískej.

Čím častěji, tím lépe.

 

Hra na vlak

V prostoru určíme několik míst, kde je nádraží." Zvolíme dvě až čtyři děti jako lokomotivy. Na nádraží se za ně zapojují vagony - další děti. Vlaky vyjíždějí a jak jedou přes pražce, říkají "td-td-td." Při rozjezdu pomalu, později rychleji. V tunelu vlaky houkají "húúúú." Když vjedou do nádraží, zpomalují a zastavují.

 

Dýcháme na zamrzlé okno

Účinek: Pěvecké nastavení úst, jazyka a rtů, pružný brániční dech.

Děti mají kousek před ústy otevřenou dlaň = okno.

"Rozehřej kolečko, kterým se podíváš ven. Druhou rukou si kontroluj pohyb pružného bříška." Jazyk leží v ústech, širokou špičkou opřen za spodní řezáky, rty jsou mírně předsunuté.

 

Štěkání

Účinek: Součinnost bránice a hlasivek, výrazová práce s hlasem.

Můžeme cvičit ve stoje, vsedě nebo na čtyřech, děti nesmějí zaklánět halvu.

"Zaštěkej různě vysoko hu-fu, ha-fu, ha-fo. Předveď malé nebojácné štěně...velkého smutné psa, velkého zlého psa.

 

Tajné heslo

Účinek: Výrazná akrtikulace rtů posílí zapojení bránice.

Souhlásky s, š, f, k, p, t podporují elastičnost hlasového aparátu. Účinně probouzejí bránici, zejména jsou-li vysloveny pružně. Zpočátku je lépe vyslovovat ve slabikách.

"Potřebujeme se dostat do místnosti, která je přísně střežena. My však máme tajné heslo: kapitán. Zašeptáme ho strážci tak, aby nám bylo rozumět, ale aby to nikdo neslyšel. Vymýšlíme tajná hesla, kde by byly tyto souhlásky."

 

Odcákávání vody

Účinek: Aktivace bránice a otevření hrtanu, výslovnost souhlásky na konci slova. Děti klečí na patách - kolena od sebe.

"Jsme víly na kraji jezírka. Smočíme ruce a rozpažením odkápneme kapičku a provázíme hlasem cááák. A teď odcákneme dvě kapky - dva pohyby a cák-cák. Tři.....

Závěrečné je třeba vyslovit lehce na tvrdém patře, nikoli vzadu v krku.

 

Skousnutý ukazovák

Účinek: Uvolněná čelist a otevření nadhrtanového prostoru při brumendu.

Vložíme ukazováček mezi přední zuby a vyslovujeme bim. Zahnutý ukazováček pomůže při provádění brumenda.

 

Mňoukání

Účinek: Procvičujeme pohyblivost rtů a čelistí - široké otevírání a zavírání pusy nejdříve bez hlasu a potom s hlasem.

Máme krásné kotě Ferdu, provádí své kousky, stojí na zadních, hraje si a hýbá tlamičkou tak, jako by nám něco říkalo. Zkusíme to také.

 

 

 
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA